Saturday, February 7, 2015

At the moment unavailable

Etelä-Eurooppalainen aikakäsitys ei ole ikinä ollut mulle mikään helppo asia ymmärtää, vaikka oonkin joutunut moneen kertaan työskentelemään sen kanssa. Kaikissa kv-projekteissa ollaan suomijengin tai pohjoismaalaisten kanssa venailtu milloin espanjalaisia, milloin italialaisia saapumaan yhteisiin meetingeihin. Naurettu, kun sovittu ten o'clock sharp venyy lähemmäs puolta päivää, ja "vartin" kahvipaussille on jo valmiiksi asetettu tunnin siirtymäajat.

Varmistusta vaihdolleni mä sain venailla lähes jouluaattoon asti. Ihan kivahan se toki oli loppujen lopuksi saada, mutta siihen mennessä mä olin ehtinyt jo lähettää yliopiston kansainvälisyystoimistolle jo parikin sähköpostia ja jopa soittanut kerran. (Nainen puhelimessa oli kyllä silloin ihan mukava. "DON'T WORRY, the answers will come before the beginning of the semester!" No se kiva. Olishan ollut tympeää lähteä sinne asti vain toteamaan, etten mä olekaan tervetullut.) 

Oon yrittänyt ottaa tämän perus suomi-moodin pois päältä, ja vain let it be. Ja siitä huolimatta en tiedä, olisko pitänyt itkeä vai nauraa, kun sain viimein pari päivää sitten vastauksen omalta academic coordinatorilta. Tarkoitus oli siis sopia tapaaminen kyseinen rouvan kanssa, sillä yliopiston opetus alkaa 11. helmikuuta, ja deadline rekisteröityä kursseille on edellisenä päivänä. Tähän rekisteröitymiseen mä tarvin juurikin tämän koordinaattorin hyväksymän ja allekirjoittaman kurssisuunnitelman. Ja mitä mä siis sain vastaukseksi kainoon tapaamis-pyyntööni? Että rouva senhora professora on at the moment unavailable ja palaa takaisin yliopiston toimistolle 12. päivä, ehdottaen tapaamista kyseiselle päivälle iltakymmeneksi. Tuijotin sähköpostia suu auki, ja lähetin välittömästi uuden viestin kysyen, että onko tosiaan ok, että tapaan rouvan vasta sinä päivänä, ja rekisteröidyn sitten kursseille, ehkä olisi kuitenkin parempi jos sopimisin tapaamisen jollekin toiselle kordinaattorille, joka on paikalla ennen deadlinea. Tällä kertaa vastaus tuli jo saman päivän sisällä: 
"Dear Issi, do not hurry! There almost is no any classes on Wednesday!"

---

Niin. Mulle deadline on aina ollut deadline, ja äimistelin tätä asiaa ääneen P:lle.

- Siis ihan oikeasti. Miten kukaan professori voi ottaa omaa lomaa ennen lukuvuoden alkua, jos sillä on velvollisuutena tavata opiskelijoita just niinä tiettyinä päivinä? Mulle annettiin vain tuon naisen yhteystiedot, mun piti hoitaa tää, ei se vaan voi olla poissa?? Täähän on huonoin aika ikinä lähteä lomalle!!
- Mitä sä höpiset, nimenomaan tämä on paras aika olla poissa. Aika, jolloin siellä on kaikista eniten työtä, jonka sitten voi vain työntää muille kun ei itse ole paikalla! Welcome to Portugal. 

Eli parasta alkaa vain tottua. Tämän inspiroimana mekin päätettiin olla tavoitettamattomissa, ja lähdettiin pienelle roadtripille. Loppuviikon suunnitelma on kiertää Pohjois-Portugalia, vierailla kansallispuistoissa ja ehkä käväistä vähän Espanjankin puolella. We'll see.  

No comments:

Post a Comment