Sunday, February 1, 2015

One year later



Tajusin just, että siitä on aika tarkalleen vuosi, kun olin täällä, ja siis kirjaimellisesti juuri tällä paikalla, ensimmäistä kertaa.

Helmikuussa 2014 mä pakkasin laukkuni, ja lähdin aika hiton rakkaaksi muodostuneen ystävän luokse Portugaliin. Ystävän olin (muuten kuin skypen kautta) tavannut kahdesti aiemmin, Portugalia en kertaakaan. Lissabon oli kaunis, mulla oli jatkuvasti poreileva, hehkuva olo, ja nauroin enemmän kuin koskaan aiemmin kahden viikon aikana. Muistan, kuinka luin kuvan parvekkeella viestinnän pääsykokeisiin (olin just aloittanut Helsingissä liiketalouden opinnot. Ei napannut.) ja annoin helmikuisen auringon lämmittää olkapäitä. Hetkittäin ajattelin, että mitä jos mä vain en lähtisikään takaisin Helsinkiin. Oli niin kevyt ja helppo olla, mihin kyllä saattoi auringon lisäksi vaikuttaa seurakin...



Mutta enpä ois siltikään silloin uskonut, että vuoden kuluttua istuisin samalla parvekkeella. Mediayhteiskunnan sijaan luen portugalinkielistä Harry Potteria, ja paluulipun päiväyskin on vuodentakaisen kahden viikon sijaan yli puolen vuoden päässä. Ja se samainen "ystävä" (jota tuskin silloinkaan olisi voinut kutsua sillä termillä) on saanut ihan oman, erityisen paikkansa mun elämässä. 

Vuodessa voi muuttua aika hiton moni asia. Hiusten väri, sinkkuus-aste, ja esim nyt se suhtautuminen omaan koulutusalaan. Opiskelu aiheuttaa edelleen kausittaista epätoivoa ja ristiriitoja (vaikkei sitä 4,8 keskiarvosta voisi nähdä), mutta jos en mitään muuta ole vuoden aikana oppinut, niin sen, että onnellisuus on aivan tajuttoman hassuista ja niin pienistä asioista kiinni. Ja niin klisee kuin se onkin, elämää ei voi ennustaa.

Ja vaikka moni asia olisi muuttunut, niin jotkin asiat on just niinkuin silloinkin. Kuten tämä poreileva tunne mun sisällä. Edelleenkin on läpikotaisin rakastunut fiilis.


(ps vaikka jätinkin silloin menemättä pääsykokeeseen, niin viestintä kyllä kiinnostaa vieläkin. Ei silti harmita. Musta tulee tradenomi, mut hei tuleepa ainakin tradenomi, jolla on läimäistä cv:een puolen vuoden vaihto-opiskelut Portugalissa)   

No comments:

Post a Comment