Wednesday, February 18, 2015

Perus vaihtariongelmia?

Niin pyhästi kuin vannoinkin, että hautaan suomi-minäni kauas peräpohjolaan, on se jostain kumman syystä nyt tulossa jälleen esille.
Vaan ehkä sille voi antaa vapautuksen. Alkaa nimittäin näyttää siltä, ettei erasmus-elämä todellakaan ole muuta kuin partypartya, mä kun en (ihan for real) vieläkään ole ollut yhtään ainutta päivää koulussa. [EDIT// siis tunneilla!! Koulussa oon kyllä ollut lähes joka ikinen päivä. Näennäisen turhaan kylläkin...] Voin silti pyhästi vannoa, ettei syy löydy allekirjoittaneessa, vaan tässä ihan uskomattoman helposti tulkittavassa yliopistossa, jossa byrokratia toimii ja opettajat ovat helposti saatavailla. Eikun...

Tuntuu, että kukaan koordinaattoreista tai professoreista ole koskaan koululla, ja vaikka koko henkilökunta on portugalilaiseen tapaan ihan tajuttoman ystävällistä ja avuliasta, niin kukaan ei tiedä mistään mitään, eikä oikeasti osaa kertoa miten kaikki pitäisi järjestää.

Siis, viikon ihmisten, paikkojen ja oikeiden papereiden etsiskelyjen jälkeen mulla olisi VIIMEIN pitänyt olla tänään ensimmäinen koulupäivä. Vaan löytäessäni oikean luokan (johon meni muuten  melkein puoli tuntia ja koko portugalinkielitaitoni. Yliopistolla on yli 20 eri yksikköä. Ikävä Vallilaa.) pääsin vain toteamaan, ettei tämäkään professor ollut jostain kumman syystä jaksanut tulla pitämään tuntiaan. Tähän kohtaan kysyisin vain, että miten meidän oletetaan opiskelevan, jos itse vastuunalaisia ihmisiäkään ei voisi vähempää kiinnostaa?

Koko kursseille ilmoittautuminen oli oma ohjelmanumeronsa. Ensiksi piti tavata oman opiskelualan koordinaattori (mun tapauksessa ekonomian vastaava professora), jonka kanssa sopia mitä aikoo opiskella (ja hankkia allekirjoitukset paperisiin dokumentteihin). Tämän jälkeen piti mennä tapaamaan yliopiston kv-koordinaattoria, jolle näyttää allekirjoitettu kurssivalintadokumentti, ikäänkuin varmistukseksi että joo-o, olen todellakin halukas menemään näille kursseille ja saanut niille hyväksynnän. Tämän jälkeen alkoi vasta ilmoittautuminen kursseille, joka mun tapauksessa aiheutti jälleen ylimääräistä työtä. Kuten jo totesin, yliopistolla on yli 20 yksikköä, ja jos kurssit pidetään eri yksiköissä, pitää jokaisessa mennä ilmoittautumaan erikseen juuri sen yksikön kursseille. Mun kohdalla se tarkoitti sitä, että jouduin ilmoittautua neljässä eri paikassa, mulla kun on kursseja niin kauppatieteiden (economia), markkinoinnin (marketing), viestinnän (comunicação) kuin kielitieteidenkin (línguas) yksiköissä. Voin valehtelematta kertoa, että tähän yksinkertaiseen tehtävään meni ihan koko päivä. 

En olisi koskaan kuvitellut sanovani näin, mutta siis mikä ylellisyys ja etuoikeus se onkaan, kun voi ilmoittautua kursseille netissä. Te Suomessa, olkaa tyytyväisiä. 

Mutta, maassa maan tavalla. Siksi mekin mun kämppikseni kanssa päätettiin vain haudata turhautuminen ja ottaa lasit viiniä. Sillee portugalilaiseen tapaan :--)


    

No comments:

Post a Comment